Czym i jak bawią się nasze dzieci?  

          Na początku artykułu warto zadać sobie pytanie: Co to jest zabawa?-“zabawa” oznacza każdą czynność wykonywaną dla przyjemności, do zabawy przystępuje się dobrowolnie, a nie pod wpływem siły zewnętrznej lub przymusu.
           Zabawa jest jedną z form aktywności, która towarzyszy człowiekowi w całej jego historii, stanowi cenną formę aktywności, gdyż zaspokaja wielorakie potrzeby człowieka; fizyczne, psychiczne, duchowe i społeczne.  Zabawa rozwija sprawność myślenia, wzbogaca słownictwo, poszerza granice fantazji, wyrabia refleks, cierpliwość i wytrwałość.

 Dzięki zabawie dziecko:
 - poszerza zakres wiadomości o otaczającym go świecie,
- doskonali swoja mowę,
- uczy się porównywać, segregować, klasyfikować,
- lepiej poznaje samego siebie,
- uczy się współpracować z rówieśnikami,
- próbuje podporządkowywać się normom i zasadom, które obowiązują podczas zabaw,
- poznaje swoje możliwości.

Zabawa ma bardzo duże znaczenie dla rozwoju dziecka:
• Wpływa na rozwój fizyczny dziecka -zabawa aktywna ma ważne znaczenie dla rozwoju mięśni, rozwija wszystkie części ciała dziecka oraz stanowi ujście dla nadmiaru energii.
• Rozładowuje napięcia emocjonalne -zabawa uwalnia dzieci od napięć spowodowanych różnymi ograniczeniami.
• Powoduje ujście dla potrzeb i pragnień dzieci -potrzeby i pragnienia często mogą być zaspokojone w zabawie.
• Zachęca do komunikowania się- by dziecko z powodzeniem mogło bawić się z innymi musi nauczyć się komunikować z nimi, w sposób dla nich zrozumiały, a także musi rozumieć co inne osoby jemu komunikują.
• Pomaga poznać normy moralne - nigdzie nie przestrzega się norm moralnych tak surowo jak w grupie zabawowej.  

Zabawa to również rysowanie, malowanie, wycinanie, lepienie, konstruowanie z klocków jak i również oglądanie czy czytanie książek.   
Tematyka takich zabaw jest różnorodna. W trakcie zabawy tematycznej dziecko odtwarza najczęściej zdarzenia, które niedawno zaistniały w jego otoczeniu, to co działo się na podwórku, w domu czy przedszkolu.

Coraz częściej jednak można zauważyć w przedszkolu, że dzieci mają problem  z zabawą i nie potrafią się bawić.
W czasie przeznaczonym na zabawę dowolną nie wykazują inicjatywy czy kreatywności. Większość zabaw dzieci to strzelanina, walka lub bieganie. Jest to dla nas sygnał, że dzieci mało czasu spędzają na „zdrowej” zabawie  w domu.    Najlepszą zabawką według większości dzieci jest niestety telewizor. Technologia wkroczyła w nasze życie i niestety stała się przyczyną wielu problemów. Ciągłe wpatrywanie się w ekran telewizyjny może niestety źle wpływać na zdrowie dzieci. Dobór programów telewizyjnych powinien być kontrolowany przez rodziców, program powinien być dostosowany do możliwości intelektualnych i emocjonalnych dziecka, również ważna jest pora oglądania i czas spędzony przed odbiornikiem.   
Współczesne dzieci bardzo chętnie i świadomie korzystają również z urządzeń i gadżetów elektronicznych. Obecnie coraz większa ilość przedszkolaków potrafi obsługiwać smartfon, tablet lub konsolę do gier oraz komputer. Niektóre z gier i aplikacji pozwalają na rozwój intelektualny i manualny u dzieci, a obsługa urządzeń pozwala im bardzo wcześnie posiąść wiedzę na temat współczesnych technologii. Rodzice powinni być jednak świadomi, że tego typu gadżety nie zastąpią prawdziwej zabawki.
Zabawki mają bardzo duże znaczenie w zabawie są nieodłącznym elementem dzieciństwa.  Wraz ze stopniowym poznawaniem świata i dorastaniem, gusta i upodobania dzieci ewoluują. Jednak pewne rzeczy pozostają niezmienne. Dlatego większość dziewczynek nadal najchętniej bawi się lalkami, które można dodatkowo przebierać w różne kreacje.     
Zabawa najczęściej polega na wspólnym odgrywaniu różnych ról i scenariuszy, dzięki czemu między lalką a jej młodą właścicielką zaczyna tworzyć się specyficzna więź. Zabawa tematyczna tego typu rozwija poczucie inicjatywy, zaradność i pomysłowość, a także pozytywnie wpływa na spostrzegawczość i osobiste talenty dziecka. Wśród dziewczynek nadal bardzo popularne są również gry planszowe i puzzle, nad którymi spędzają czas razem z rodzicami. Część z nich chętnie sięga również po pierwsze książki.

Jeśli chodzi o chłopców to najchętniej sięgają oni po zabawki składające się z elementów pozwalających na przekształcanie, konstruowanie i przebudowywanie. Wpływa to pozytywnie na wyobraźnię przestrzenną dzieci, dzięki czemu uczą się one planowania  i podejmowania różnych zadań koncepcyjnych. Chłopcy uwielbiają również zabawę autkami, pociągami czy piłką. Podobnie jak w przypadku dziewczynek, chłopcy lubią również grać w gry planszowe i układają różnego rodzaju puzzle.
 
    Warto, aby rodzice opowiadali dzieciom o swoim dzieciństwie i swoich zabawach. Fajnie jest wyobrazić sobie własnych rodziców jako dzieci, daje to dzieciom      poczucie” korzeni”. A świadomość, że każdy kiedyś był dzieckiem i miał podobne problemy, buduje w nich pewność siebie :)
 
PRZEDSZKOLE NR 11
 
Wizją naszego przedszkola jest
„Przedszkole przyjazne rodzinie”
KONTAKT
 
ul. A. Fredry 21
tel. 32 271 37 84
e-mail. przedszkole@p11.zabrze.pl
 /grafiki/sekap.jpg/grafiki/umzabrze.png/grafiki/bip.png