PROJEKT BADAWCZY  ,,DRZEWO’’
WPROWADZENIE: DRZEWA – codziennie widzimy je z naszych okien, przechodzimy obok nich nie zastanawiając się jak cenną rolę odgrywają w naszym życiu. Może czas się zatrzymać, popatrzeć, dotknąć, poobserwować.
 files/images/grafiki/drzewo.png
CZĘŚĆ I – WSTĘP  Dzieci zadają pytania ( naprowadzam) pytania: 1. Co nam dają drzewa? 2. Jak zbudowane jest drzewo? 3. Dlaczego ludzie ścinają drzewa? 4. Dlaczego spadają z drzew liście? 5. W jaki sposób dbamy o drzewa? 6. Czy są owady, które żywią się drzewami? 7. Kto opiekuje się drzewami? 8. Czy są zwierzęta dla których drzewo jest ich mieszkaniem? 9. Jakie drzewa są w Polsce? 10. Jakie przedmioty są wykonane z drewna w przedszkolu? 11. Jakie owoce rosną na drzewach? 12. Czy są lekarze drzew?
Stworzenie mapy graficznej na temat: „DRZEWO” Dzięki badanemu obiektowi dzieci poznają nowe pojęcia: –kora, –huba, –pień, –konar, –żywica, –leśnik, –tartak, –rzeźbiarz, –dłuto.
CZĘŚĆ II – ROZWINIĘCIE PROJEKTU „DRZEWA” – CO CHCEMY JESZCZE SIĘ DOWIEDZIEĆ? W pierwszym dniu realizacji projektu uzgodnić należy  wspólnie co chcemy wiedzieć na temat DRZEW. Nauczyciel skrupulatnie notuje  słowa wypowiadane przez dzieci związane z drzewem.
Dzieci poznają drzewa na podstawie encyklopedii, albumów, zdjęć i filmów. Dzieci przynoszą do przedszkola książki, albumy, zdjęcia i encyklopedie na podstawie, których dowiadują  się o budowie, rodzajach, miejscach występowania drzew.
KĄCIK DREWNIANY W NASZYCH SALACH Od początku zachęcamy do  gromadzenia  przedmiotów związane z naszym tematem. Z każdym dniem kolekcja systematycznie będzie się powiększała. Dzieci przynoszą  zbiory  rodziców, babć i dziadków, znajomych itp. Bawimy się zabawkami, oglądamy, obserwujemy.
DRZEWA W POLSCE – PREZENTACJA AUDIOWIZUALNA nauczyciel prezentuje film o drzewach liściastych i iglastych oraz ich roli w przyrodzie. Dzieci wiedzą już po czym je rozpoznać. Porównują środowiska występowania drzew: las, park, ogrody. Poznają mieszkańców drzew: korniki, ptaki (dzięcioła lekarza drzew), owady.
INWENTARYZACJA W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM dzieci – liczą drzewa w ogrodzie przedszkolnym i będą sprawdzać czy wszystkie zdrowo rosną. Każde drzewo zaznaczają na kartce kreską. Wiemy już, że drzewa są liściaste (te z liśćmi) i iglaste (te z igłami). Oglądają korę ró drzew w ogrodzie przedszkolnym
Dzieci szczególnie interesują się  drzewkami, które zasadziły  jesienią , podejmują rozmowę jak mogą dbać o te drzewka.
POZNAJEMY DRZEWA I ICH OWOCE Drzewa są liściaste (te z liśćmi) i iglaste (te z igłami). Dzieci próbują  dopasować drzewo do jego liści i owoców.
Na zajęciach gimnastycznych dzieci mogą ćwiczyć  z owocami drzew – szyszkami.
CO NAM DAJĄ DRZEWA? – CZYLI DLACZEGO SĄ NAM POTRZEBNE W ŻYCIU? : tlen ,jedzenie ,drewno, schronienie
JAK MOŻNA CHRONIĆ DRZEWA PRZED GRZYBAMI I SZKODNIKAMI; huba , pasożyty
DRZEWO SMUTNE I WESOŁE? - CZYLI JAK MOŻNA DBAĆ O PRZYRODĘ
Dzieci zastanawiają się w jaki sposób możemy dbamy o drzewa? Dobierają obrazki, które pasują do drzewa smutnego i wesołego. Drzewa są smutne np. gdy: 1. Łamiemy gałęzie 2. Zanieczyszczamy je spalinami 3. Niszczymy korę 4. Palimy ogniska w lesie 5. Ścinamy drzewa bez pozwolenia
Drzewo jest wesołe np. gdy: 1. Nie łamiemy gałęzi 2. Nie niszczymy kory drzew 2. Zbieramy makulaturę 3. Nie zostawiamy śmieci w lesie 4. Nie palimy ognisk w lesie
Zbieramy makulaturę w przedszkolu i w sali (jeśli jakaś praca plastyczna nam nie wychodzi, to w kartonie się gromadzi)
MATEMATYCZNE DRZEWO- Dzisiaj segregują liście drzewa wg kodu matematycznego. Droga od pnia prowadzona jest odpowiednim kolorem, wielkościom i kształtem liścia do odpowiedniej gałęzi
Drzewa dla wielu malarzy były inspiracją do tworzenia dzieł. Dzieci oglądają reprodukcje przedstawiające drzewo w czterech porach roku. Jesień - „Park” Alfreda Sisleya, zimę - „Pejzaż zimowy” Barenda Cornelisa Kokkoeka, wiosnę - „Kwitnąca jabłoń” Ferdinand Hodlera
DZIECI POZNAJĄ ZAWODY ZWIĄZANE Z DRZEWAMI I DREWNEM: LEŚNIK - służba leśna – osoba odpowiedzialna za ład i porządek na terenie lasów państwowych; STOLARZ – rzemieślnik wykonujący z drewna meble i przedmioty codziennego użytku; RZEŹBIARZ – osoba zajmująca się rzeźbiarstwem.
W POSZUKIWANIU WYROBÓW Z DREWNA – WYCIECZKA DO SKLEPU MEBLOWEGO ,,BODZIO’’
CZĘŚĆ III – ZAKOŃCZENIE PROJEKTU - UROCZYSTE PODSUMOWANIEM W OGRODZIE PRZEDSZKOLNYM WSZYSTKICH GRUP PRZEDSZKOLNYCH
PRZEDSZKOLE NR 11
 
Wizją naszego przedszkola jest
„Przedszkole przyjazne rodzinie”
KONTAKT
 
ul. A. Fredry 21
tel. 32 271 37 84
e-mail. przedszkole@p11.zabrze.pl
 /grafiki/sekap.jpg/grafiki/umzabrze.png/grafiki/bip.png