Dziecko leworęczne
 
Minął już czas, kiedy osoby leworęczne były potępiane czy karane z tego powodu. W chwili obecnej pozwala się dziecku podjąć ostateczną decyzję w tej kwestii. Czasami zdarza się tak, że do momentu rozpoczęcia nauki szkolnej, ostatecznie nie ustali się dominacja i dziecko posługuje się wymiennie raz ręką lewą, raz prawą. W takim przypadku konieczne jest przeprowadzenie w poradni psychologiczno-pedagogicznej badania lateralizacji, które pozwoli określić stronność dziecka. Jeżeli okaże się, że mamy pod opieką dziecko leworęczne to obowiązkiem nauczyciela, rodzica jest tak zorganizować pracę i miejsce do pracy, aby sprzyjało ono pełnemu i prawidłowemu rozwojowi dziecka,  aby od samego początku kształtować u niego właściwe nawyki i techniki uczenia się.
Początkowo dziecko leworęczne jest w trudniejszej sytuacji od innych rówieśników ponieważ:
  • Pozostaje ono w mniejszości, gdyż leworęczni stanowią tylko około 10% populacji
  • Kierunek czytania i zapisu nie sprzyja naturalnym preferencjom osoby leworęcznej
  • Wiele przyrządów niezbędnych w pracy ucznia czy w codziennym życiu zostało tak skonstruowanych, aby służyć osobom praworęcznym
Jeżeli jednak zastosujemy się do poniższych wskazówek i zaleceń, to ułatwimy dziecku leworęcznemu start w jego karierze szkolnej, a tym samym zadbamy o jego wszechstronny i prawidłowy rozwój. W wielu przypadkach zapobiegniemy późniejszym niepowodzeniom i trudnościom szkolnym.
Pracując z dzieckiem leworęcznym zwróć szczególną uwagę, aby:
  • Siedziało przy biurku prosto, nogi miało oparte o podłoże
  • Głowę trzymało prosto i nie przechylało jej w bok
  • Zajmowało miejsce z lewej strony ławki, aby ręka pisząca miała swobodę ruchów
  • Przedramiona były oparte o blat biurka
  • Kartkę lub zeszyt miało odsunięty od brzegu biurka i nieco przesunięty w lewo
  • Lewy górki róg kartki był przesunięty w górę
  • Narzędzie piszące trzymało w trzech palcach
  • Wierzchołek narzędzia piszącego był pochylony w kierunku lewego ramienia
  • Zadbać, żeby żadne przedmioty nie utrudniały pracy ręki
  • Ustawić, tak oświetlenie, aby znajdowało się ono po prawej stronie
Dziecku posługującemu się lewą ręką często trudniej jest zapamiętać i zastosować właściwy kierunek oraz technikę wykonywania wzorów graficznych, pisania liter, cyfr czy czytania.
Chcąc pomóc dziecku utrwalić prawidłowe nawyki powinieneś:
  • w specjalny sposób oznaczyć lewą stronę biurka, zeszytu, książki czyli tę stronę, od której rozpoczynamy pracę
  • zwracamy szczególną uwagę, na płynność i kierunek wykonywania prac graficznych i manualnych czyli zawsze z góry na dół i od lewej strony do prawej
  • pilnować, aby wszelkie koła, formy kuliste, litery zawierające taki element kreśliło w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, rozpoczynając tak, jak kreślimy literę C
  • zadbać o właściwe przygotowanie ręki do podjęcia czynności pisania, poprzez usprawnianie palców
Należy pamiętać, że osoby będące w najbliższym środowisku dziecka mają obowiązek wspierać jego naturalne preferencje lateralne. Takie postępowanie na pewno ułatwi dziecku leworęcznemu życie w świecie praworęcznych, a jego nauka stanie się łatwiejsza.
PRZEDSZKOLE NR 11
 
Wizją naszego przedszkola jest
„Przedszkole przyjazne rodzinie”
KONTAKT
 
ul. A. Fredry 21
tel. 32 271 37 84
e-mail. przedszkole@p11.zabrze.pl
 /grafiki/sekap.jpg/grafiki/umzabrze.png/grafiki/bip.png